ခင္သန္းျဖဴ၊ ၀င္းေဖျမင့္္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းစု၊ ေနမ်ိဳးေဆး တို႕ေျပာတဲ႔
Contemporary Art နဲ႔ ပတ္သက္တာေတြ
ခင္သန္းျဖဴ : အခုလုပ္ေနတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာေတြ၊ အခုဆြဲေနတဲ့ ပန္းခ်ီေတြ အကုန္လံုးက contemporary ပဲလို႔ ေျပာေနၾကတာနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး ကို၀င္းေဖျမင့္ နည္းနည္း ေျပာျပေစခ်င္ ပါတယ္။
၀င္းေဖျမင့္ : Contemporary ဆုိတဲ့စာလံုးဟာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ေပါ့ေလ။ လက္ရွိ အခ်ိန္ေပါ့၊ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအခ်ိန္မွာ လုပ္တို္င္း၊ ေရးတို္င္း၊ ဆြဲတိုင္း၊ ထုတိုင္း Contemporary ဟန္၊ Contemporary အသြင္အျပင္ မရွိဘူးနဲ႔ တူတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ နားလည္ ထားတာေနာ္။ Contemporary အစစ္ျဖစ္ဖို႔ က်ေတာ့ ၂၀ ရာစုကုန္၊ ၂၁ ရာစုအစေပါ့ေလ။ ၂၁ ရာစုအစမွာ ေပၚထြန္းတဲ့ ဖန္တီးမႈျဖစ္တဲ့ အသစ္ေပါ့ေနာ္ အရင္ရာစုနဲ႔ မတူတဲ့ အရင္ အခ်ိ္န္ကာလမ်ားနဲ႔ မတူတဲ့ ဖန္တီးမႈ တစ္စံုတစ္ခုေတာ့ ျဖစ္ဖို႔သင့္တယ္ ထင္တယ္။ ဘယ္လိုျဖစ္မယ္ ဆိုတာေတာ့ ေျပာလို႔ သတ္မွတ္လို႔ မရဘူးေပါ့ေလ။ ဘယ္လို ပစၥည္းသံုးမလဲ ဘယ္လိုျမင္မလဲ ၊ ကၽြန္ေတာ္ ျမင္တာေတာ့ Contemporary ျဖစ္ဖို႔ကေလ၊ ယေန႔အျမင္ ရွိရမယ္။ ဒီေန႔ ဖန္တီးတဲ့ ဖန္တီးမႈ ျဖစ္ရမယ္၊ အဲဒီႏွစ္ခ်က္ေတာ့ အဓိက လို္အပ္မယ္ ထင္တယ္။ ကေန႔ လူသားအျမင္က အရင္လူသားနဲ႔ မတူေတာ့ဘူးေပါ့၊ မတူတဲ့ အျမင္ရွိရမယ္။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : ဆရာေျပာတာ ဟုိဟာေပါ့၊ ေခတ္ရဲ႔ ႐ိုက္ခတ္မႈတို႔ ပတ္၀န္းက်င္ အေျခအေနရဲ႔ တုန္႔ျပန္မႈတုိ႔.............
၀င္းေဖျမင့္ : တုန္႔ျပန္မႈေတြ ပါရမယ္၊ ဟုတ္တယ္ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဒီကေန႔ ဖန္တီးမႈ ဆိုတာ ကေန႔ေပၚတ့ဲ ပစၥည္းေပါ့၊ ကေန႔ေပၚတဲ့ ပစၥည္းကိရိယာ အားလံုး၊ လုိရင္လိုသလို္ သံုးႏိုင္ရမယ္၊ Photostat ၊ ေနာက္ digital camera ၊ ေနာက္ computer အဲဒါေတြ သံုးႏို္င္တဲ့ အင္အား ရွိရမွာ ေပါ့ေနာ္၊ သံုးလည္း သံုးသင့္တယ္။ ကိုေနမ်ိိဳး ဆိုလိုိ႔ရွိရင္ သူက Photostat အေတာ္ သံုးတယ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းတို႔ ဆိုလို႔ရွိရင္လည္း Print ေပါ့၊ Venyl Print သံုးတယ္၊ ဒါလိုကို လိုအပ္တယ္၊ Print လုပ္ၿပီးမွ ဒီ Print ေပၚမွာ တစ္ခုခု ထပ္ဆင္ ရတာေပါ့၊ လုပ္ေဆာင္ျခင္း တစ္ခု ထပ္တိုး ရတာေပါ့၊ ထပ္ထည့္ လိုက္တာေပါ့။ ကုိေနမ်ိဳး ဆိုလို႔ရွိရင္ Photostat ကိုေလ သူ႔ drawing ေတြ ကမၼ၀ါစာေတြ၊ ဓါတ္ပံုေတြကို Photostat နဲ႔ႀကိဳက္သလိုခ်ဲ႔၊ ခ်ဲ႔ၿပီးေတာ့ canvas ေပၚ ေျပာင္းတင္ တာေပါ့၊ ၿပီးမွ ေနာက္ထပ္ ေဆးေရးခ်င္ရင္ drawing ထပ္ထည့္ရင္ ထည့္တာေပါ့၊ ဒါလိုအပ္တယ္၊ လုပ္ရမွာပဲ။ မိုေနးေခတ္က အႏွစ္တစ္ရာ ေက်ာ္ၿပီေလ။ မိုေနးေခတ္က စနစ္ဟန္မ်ိဳးနဲ႔ မူရင္းေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲ လက္ရာေကာင္း ေနေန၊ ဒါ Contemporary မျဖစ္ဘူး၊ ဟုတ္တယ္ေနာ္........ ပီကာဆိုလို ေရးေနအခု၊ ပီကာ ဆိုဟန္နဲ႔ ပီကာဆိုလုိ္႔ ေရးေနလည္း Contemporary မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ ကေန႔ လုပ္ေဆာင္မႈ အသစ္ ျဖစ္ရမယ္၊
ခင္သန္းျဖဴ : Color ေတြဘာေတြက်ေတာ့ေရာ
၀င္းေဖျမင့္ : အကုန္ပါတယ္။ ............, technique, subject, Metter ေနာက္ .................. အကုန္ ပါရမယ္ေနာ္။ အကုန္ ပါရမယ္၊ ကေန႔လူသားရဲ႕ idea ျဖစ္ရမယ္။ ဒီေတာ့ Contemporary ဆိုတာ ကေန႔ ေရးတဲ့အရာ အားလံုးကို Contemporary လို႔ ၿခံဳေၿပာလို႔ေတာ့့ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္၊ ဒါေပမဲ့ Contemporary မမည္ဘူး ေပါ့ေနာ္။ တစ္ခ်ဳိ႕ ဟာေတြက ဟိုအေမရိကန္က ပန္းခ်ီဆရာ ရွိတယ္။ Richard Estes ရစ္ခ်က္အက္(စ္) ဆိုတာေလ။ သူက Realism ပဲ၊ သူက ဘာေရးလဲ ဆိုလို႔ရွိရင္ ကေန႔စတိုးဆိုင္ၾကီးေတြ ေရးတယ္။ သူတို႔ နယူးေယာက္က စတိုးဆိုင္ၾကီးေတြက မွန္တံခါး ၾကီးေတြနဲ႔၊ မွန္တံခါး အၾကီးၾကီးေတြ၊ အဲဒီ့မွန္တံခါးေတြကို ေဖာက္ျပီး ေတာ့ ဆိုင္ထဲကို ျမင္ရတာ၊ ဆိုင္ထဲက မွန္ဘီဒိုေတြ၊ စားစရာစရာဆို စားစရာေတြ၊ ဘားေကာင္တာဆို ဘားေကာင္တာ၊ ကုလားထိုင္ေတြ၊ ခံုေတြ၊ မီးေခ်ာင္းေတြ၊ အကုန္ျမင္ရတယ္။ မွန္ေဖါက္ျပီးေတာ့ ဆိုင္ထဲကို ျမင္ရသလိုပါပဲ။ အဲဒီ့မွန္ထဲကို၀င္ရတဲ့ သူ႔ေနာက္က reflection အဲဒါေတြပါ ထဲ့ေရြးထားတာ၊ မွန္ေဖါက္ျမင္ရတာနဲ႔ မွန္ထဲကို ထင္ဟပ္ၾကည့္တဲ့ reflectionနဲ႔ ေရာေထြးယွက္တင္ ျဖစ္ျပီးေတာ့ေလ၊ ထင္ေယာင္ထင္မွားေတြ ျဖစ္ကုန္တာ၊ အေနာက္က ဆိုင္ၾကီးေတြက ေမာ္ေတာ္ကားေတြက ဆိုင္ထဲ ေရာက္ေနသလိုလို အေဆာက္အဦးေတြ ရွိေနသလိုလို ထင္ေယာင္ ထင္မွားေတြ ျဖစ္ကုန္တယ္။ အဲဒါ ဆိုလို႔ရွိရင္ သူက ကေန႔လူရဲ႔ အျမင္ပဲ၊ ဒါမ်ိဳးက ခက္တယ္။ ေရးရတာ၊ ဓါတ္ပံုရဲ႔ အကူအညီနဲ႔ ေရးရတာ၊ ဓါတ္ပံုေတြက အမ်ားၾကီးနဲ႔ ေရးရတာ၊ သူကိုယ္တိုင္ carmera ရွိတယ္။ သူကိုယ္တိုင္ ရိုက္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္ဓါတ္ပံုနဲ႔မွ မတူဘူးလို႔ ေျပာတယ္။ ဘယ္ဓါတ္ပံုမွ copy ကူးတာ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ ဓါတ္ပံုေတြ အမ်ားၾကီး စုျပီးမွ ပန္းခ်ီကား တစ္ကား ျဖစ္ေအာင္ လုပ္တာတဲ့။
ခင္သန္းျဖဴ : သူ႔ works ေတြကို website မွာ ရွာလို႔ရလား။
၀င္းေဖျမင့္ : ရတယ္၊ သူ႔နာမည္နဲ႔ ရွာလို႔ရတယ္။ Richard Estes.com နဲ႔..။
ေနမ်ိဳးေဆး : ၂၀၀၁ခုႏွစ္ေလာက္က ထင္တယ္။ ဂ်ာမဏီမွာေလ၊ ေလ့လာေရးေပါ့၊ ပန္းခ်ီျပပြဲ တစ္ပြဲေရာက္ေတာ့၊ အဲဒီမွာရွိတဲ့ ဟိုျမင္ရတာ Installation ေတြေရာ၊ Video Art ေတြေရာ၊ ေတာ္ေတာ္ကို အံ့အားသင့္စရာ ေကာင္းတယ္။ စုတ္တံနဲ႔ ဆြဲထားတယ္ဆိုတာ ေတာ္ေတာ္ကို ရွာရခက္တယ္ေနာ္။ ဘာနဲ႔ လုပ္ထားမွန္း မသိဘူး၊ ထူးဆန္းေတာ့ ထူးဆန္းတာေပါ့ေနာ္။ ဒါေပမယ့္ ထူးဆန္းတယ္ဆိုတဲ့ ခံစားမႈမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။ အႏုပညာ ေျမာက္ေျမာက္ကို ခံစားရတယ္ အစ္ကိုရာ၊ အဆန္းအျပားေတြ လုပ္တိုင္း ကြၽန္ေတာ္တို႔က ၾကိဳက္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဆန္းလဲ ဆန္းတယ္၊ ၾကိဳက္လဲၾကိဳက္စရာ ေကာင္းတယ္။ အပ္ခ်ည္လံုး ေလးေတြပံု လုပ္ထားတာနဲ႔ ပန္းပုလုပ္တာ မဟုတ္ဘူးေလ၊ အပ္ခ်ည္ေလးေတြ အခန္းထဲမွာ ဟိုနားေျပး ဒီနားေျပးနဲ႔ ၾကည့္လိုက္ရင္ေလ အရသာ တစ္မ်ိဳးရယ္။
၀င္းေဖျမင့္ : အႏုပညာဆိုတာ ၾကည္ႏူးမႈ ေပးတယ္။ အႏုပညာ ပစၥည္းေတြက ၾကည့္တဲ့ viwer ကိုေလ ၾကည္ႏူးမႈ တစ္စံုတစ္ခု ေပးတယ္။ အံ့ၾသရံုတင္ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒါေတြ ကလည္း အႏုပညာကို စ်ာန္၀င္ ၾကည့္တာ၊ စ်ာန္၀င္ၾကည့္တဲ့ အတြက္ ကိုေနမ်ိဳးကို ၾကည္ႏူးမႈ တစ္ခု ရလာတာပဲ။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : အႏုပညာ ဗီဇစိတ္ရွိတာနဲ႔လည္းဆိုင္ ကိုယ္က ဒီဟာေတြကို ၾကိဳက္ေနတာ၊ တစ္ခါတစ္ေလ က်ေတာ့လည္း လမ္းေဘးက သစ္တံုးၾကီး၊ အျမစ္ၾကီးကို ၾကိဳက္ရင္ ၾကိဳက္ေန တာေပါ့။ သာမာန္လူက ျမင္ခ်င္မွ ျမင္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္က အခံေနနဲ႔ ရွိေနတာဆိုေတာ့ ကိုယ္က ဒါမ်ိဳးေတြလဲ ၾကည့္ဖူးတာ မ်ားလာတဲ့ အခါက်ေတာ့ ပိုျပီးေတာ့ ေကာင္းလာတာလို႔ ထင္တယ္။ ေတြ႔ရာ ျမင္ရာေတြ ခ်ိတ္ထားတဲ့ အတိုင္းက်ေတာ့ မရဘူး။ အခုmusic တို႔ဘာတို႔မွာလည္း စြန္႔ပစ္ပစၥည္းေတြနဲ႔ တြဲေလာင္းၾကီး ခ်ျပီးေတာ့ တီးၾက တာေပါ့ေနာ္၊ သူတို႔က စတန္႔ တစ္ခုေပါ့။ စတန္႔ ထြင္ျပီး တီးတိုင္းလည္း ေခတ္ျပိဳင္ ျဖစ္ခ်င္မွ ျဖစ္မွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဖန္တီးတဲ့ သူ႔ဘက္မွာ အရသာရွိသလို ခံစားတဲ့ သူဘက္မွာလည္း အခံေတြ ဘာေတြေတာ့ ရွိဖို႔ လိုမယ္ ထင္တယ္။
၀င္းေဖျမင့္ : ဟုတ္တယ္၊ အႏုပညာဆိုတာ ဒီအႏုပညာ ဓါတ္ခံေတာ့ ရွိကို ရွိရမယ္၊ ေက်ာ္ၾကားခ်င္တဲ့ နာမည္ၾကီးခ်င္တဲ့ ဆႏၵတစ္ခုတည္းနဲ႕ လုပ္လို႔မရဘူး။ အႏုပညာဆန္တဲ့ စိတ္တစ္ခုရွိတယ္၊ ေျပာရခက္တယ္ ေပါ့ေနာ္။ အဲဒီအႏုပညာ ဆန္တဲ့ စိတ္ရွိတဲ့လူေတြ လုပ္မွ အႏုပညာ ျဖစ္ဖို႔မ်ားတာ ေပါ့ေနာ္။
ညီေမာ္ : တစ္ခ်ိဳ႔က ခ်က္ခ်င္း ေအာင္ျမင္ခ်င္တာ၊ ခ်က္ခ်င္းကို ထင္ေပၚ ခ်င္တာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ ျမင္ဘူးတာက ဘယ္လိုေခၚမလဲ၊ အခုဟာက ဗင္ဂိုးတို႔ ေခတ္လဲ မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ ခုနက ဆရာေျပာသြား သလိုေပါ့၊ ဒီဘက္ေခတ္ အရာ၀တၴဳေတြ အားလံုး ေပါင္းစပ္လို႔လည္း ရေနျပီ။ တစ္ခ်ိဳ႔က်ေတာ့ အဲဒါေတြက လူေနမႈကိုပါ ရိုက္ခတ္လာေရာ၊ အမွန္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္ ျဖစ္ေစခ်င္တာက ဒီဘက္ေခတ္၊ ဒီဘက္ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ပဲ ေက်နပ္လိုက္၊ ဟိုဘက္က ယဥ္ေက်းမႈကို ဆြဲေခၚမလာနဲ႔ ေပါ့့၊ လူတစ္ေယာက္ရဲ႔ အႏုပညာကိုပဲ ၾကိဳက္သင့္ တာေပါ့။ တစ္ခ်ိဳ႔က ျဖစ္ေနတာ က ကၽြန္ေတာ့ ပတ္၀န္းက်င္မွာကို ေတြ႔ဖူးတာက ဗင္ဂိုးကို အားက်တယ္ေပါ့၊ ဒီေတာ့ ဗင္ဂိုးရဲ႔ လူေနမႈ ပံုစံအတိုင္းပါ လိုက္ေနတယ္။ အဲဒါက်ေတာ့ နဲနဲလြဲေန တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္ထဲမွာ ထင္တာေပါ့ေလ။ သူရဲ႔ Art ကို ၾကိဳက္တာမ်ိဳးပဲ ျဖစ္လာတာ က်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့ စိတ္ထဲမွာ တစ္မ်ိဳးပဲ၊ မရွင္းဘူးေပါ့။
၀င္းေဖျမင့္ : လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ ႏွစ္ဆယ္ အစိတ္ ေလာက္က ရွိတယ္။ အႏုပညာသမားဆိုတာ စုတ္စုတ္ ျပတ္ျပတ္ ေနရတယ္။ ေပေပေတေတ ေနရတယ္။ ေကာင္းေကာင္း မြန္မြန္ မ၀တ္ရဘူး၊ ဆံပင္ရွည္ ထားရမယ္။ အဲဒါမ်ိဳးေတြရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အဲဒါေတြက အႏုပညာနဲ႔ မဆိုင္ဘူးလို႔ ထင္တယ္။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : အဲဒါကေတာ့ ဒီဘက္ေခတ္က အဲဒီလိုမ်ိဳး ခံရတာလဲ ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္မွာေပါ့ ။ ဒီဘက္ ေရာက္လာေတာ့လည္း သကၠရာဇ္၂၀၀၀ေလာက္ ေရာက္လာေတာ့လည္း နာမည္ၾကီးေနတဲ့ ကာတြန္းဆရာ တစ္ေယာက္နဲ႔ ေတြ႔တာေပါ့။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္က ေဘာင္းဘီအရွည္နဲ႔၊ T shirt နဲ႔၊ ကတံုးတံုးထားေတာ့ မင္းပံုက ဘယ္လိုျဖစ္ေနတာလဲတဲ့၊ ကၽြန္ေတာ္က ေျဖလိုက္တယ္။ကၽြန္ေတာ္ ေမာ္ဒယ္ လုပ္မလို႔ လို႔....။ သူက အႏုပညာသမားဆိုတာ သာမာန္လူနဲ႔ တသားထဲ ေနရတယ္တဲ့၊ အဲဒါဒီဘက္ေခတ္ နာမည္ၾကီး ကာတြန္းဆရာေနာ္၊ ဟိုဘက္ေခတ္ နာမည္ၾကီး ကာတြန္းဆရာ မဟုတ္ဘူး၊ အဲဒါ ကၽြန္ေတာ္ နားမလည္ဘူး၊ အဲဒီလို စံႏႈန္းေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အတိုင္းခံ ၾကရတယ္။
ညီေမာ္ : သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ဒီဘက္မွာ ဒါေတြက မရွိသင့္ေတာ့ဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္ ယူဆတယ္။ လူတစ္ေယာက္ဟာ ကိုယ့္ဘ၀အတြက္ ကိုယ့္ life အတြက္ ကိုယ္တိုင္ ေရြးခ်ယ္ ပိုင္ခြင့္ရွိတယ္။ သူက Artist ျဖစ္ရင္ ျဖစ္ေနမွာပဲေလ၊ အဓိက က သူ႔အႏုပညာကိုပဲ တိုင္းရမွာ၊ သူ႔ဖန္တီးမႈကို တိုင္းရမွာ၊ သူ႔လူေနမႈကို တိုင္းလို႔ လံုး၀မရဘူး၊ တစ္ခ်ိဳ႔က်ေတာ့လည္း အဲလိုေပါ့၊ ကၽြန္ေတာ္သိေနတဲ့ လူငယ္ေတြ ထဲမွာပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေလာက္ အရြယ္ပဲ၊ အဲလို မဟုတ္ဘဲ လြဲသြားျပၤီးေတာ့ ဟိုေခတ္က ဟာမ်ိဳးကိုပဲ ျပန္စြဲလမ္းေန တာေပါ့ေနာ္။ ကိုျငိမ္းခ်မ္းတို႔ ေျပာသလို ဆံပင္ရွည္ ထားမယ္။ ေသာက္မယ္၊ အဲဒါမ်ိဳးေတြေပါ့။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : အခုအခ်ိန္အထိ ကၽြန္ေတာ္တို႔က စံေတြနဲ႔ အတိုင္း ခံေနရတုန္းပဲ၊ နဂိုထဲက လူငယ္ေတြမွာေရာ လူၾကီးေတြမွာပါ ထားရွိတဲ့ အစြဲအလန္း ၾကီးမႈေတြနဲ႔ အတိုင္းခံ ေနရတယ္။ အဲဒီဟာေတြ ပေပ်ာက္သြားေအာင္ လုပ္ဖို႔က တစ္ခုခု လိုေနလိမ့္မယ္။ ပြင့္လင္းတဲ့ စာေပေတြ၊ ၾသဇာၾကီးမားတဲ့ အႏုပညာ သည္ေတြရဲ႔ အဆိုအမိန္႔ေတြ အဲဒါမ်ိဳးေတြေတာ့ ရွိမွျဖစ္မယ္။
ညီေမာ္ : အျပင္လူေတြ အျမင္မွာလဲ အႏုပညာသမားဆိုရင္ ....... ဆိုျပီးေတာ့ ဒီလိုေနမွာပဲ
၀င္းေဖျမင့္ : ဒါဆို ကိုေနမ်ိဳးဆိုရင္ အႏုပညာသမား မဟုတ္ဘူးေပါ့ ဟုတ္လား၊ ဟားဟား
ညီေမာ္ : ကိုေနမ်ိဳးတို႔ ကိုျငိမ္းခ်မ္းတို႔တို အႏုပညာသမားအေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ သိကတည္းက ေနပံုထိုင္ပံု အရမ္းကို ကြဲထြက္ ေနတာေပါ့ေနာ္။ ကၽြန္ေတာ္က သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ ေျပာရင္ေတာင္ ကိုေနမ်ိဳး အေၾကာင္း၊ ကိုျငိမ္းခ်မ္းဆု အေၾကာင္း ေျပာျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္က အႏုပညာကိုပဲ ၾကည့္တာ ေပါ့ေနာ္။ ကၽြန္ေတာ့္ သူငယ္ခ်င္းေတြဆိုုလည္း သူတို႔ေနႏိုင္ၾကတယ္။ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ေနႏိုင္ၾကတယ္။ တမင္လုပ္ယူျပီးေတာ့ ေနၾကတာ၊ ကၽြန္ေတာ္က တမင္လုပ္ယူထားတဲ့ ဘ၀က အစစ္အမွန္ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ သိေနတယ္။
၀င္းေဖျမင့္ : ဟုတ္တယ္ တမင္လုပ္တယ္ဆိိုတာ အေရးၾကီးတယ္။ ေနတာ ထိုင္တာ ၀တ္တာ စားတာ က်ေတာ့လည္း တမင္ဆိုတာ မေကာင္းဘူး။ ျငိမ္းခ်မ္းလည္း သူ၀တ္တာ စားတာ လႈပ္ရွားလို႔ ပန္းခ်ီေရးလို႔ ေကာင္းေအာင္ ၀တ္တာ၊ သူနဲ႔ ကိုက္ညီတာ ၀တ္တာ၊ ကၽြန္ေတာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ ကိုက္ညီတာ ၀တ္တာ၊ တမင္၀တ္တာ မဟုတ္ဘူး။ အႏုပညာမွာ တမင္လုပ္ေနတာ အတုပဲ၊ ဦးခင္ေမာင္ရင္ အခုေနတယ္၊ ေကာင္းေကာင္း မ၀တ္ ဘူး၊ ေကာင္းေကာင္း မစားဘူး၊ ဒါ တမင္လုပ္တာ မဟုတ္ဘူး၊ အရမ္း ရိုးရွင္းတယ္။ သူက အဲလိုကို ေနခ်င္တာ၊ လြတ္လြတ္လပ္လပ္၊ ဒါမွန္တယ္။ ဗင္ဂိုး၊ ေဂၚဂင္လည္း တမင္လုပ္တာ မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔မွာ ဘာမွမရွိဘူး။ ဆင္းရဲတယ္။ ပါရီက လွမ္းပို႔မွ သူတို႔က ၀တ္ရ၊ စားရ၊ ေသာက္ရတာ အဲတာ ျပတ္သြားတဲ့အခါ ေကာင္းေကာင္း မစားရဘူး။ အ၀တ္အစားလဲ ေကာင္းေကာင္း မ၀တ္ႏိုင္ဘူး ၀တ္စရာလည္း မလိုဘူး။ သူတို႔သြားေနတဲ့ ေနရာေဒသေတြက မလိုအပ္လို႔ သူတို႔ ဒီလိုပဲေနတာ၊ လိုအပ္ သလိုေနတာ...
ခင္သန္းျဖဴ : ကိုေနမ်ိဳးတို႔က ျပည္ပထြက္ေနတာ ဆိုေတာ့ ျပည္ပက Artist ေတြကေရာ အဲ့လို မ်ိဳးရွိလား။
ေနမ်ိဳးေဆး : အစံုပါပဲ၊ လူေတြက တစ္ခါတစ္ေလ က်ေတာ့လည္း ပန္းခ်ီေတြ ဘာေတြ ဆြဲရင္းနဲ႔ အသိဥာဏ္ေတြ ေျပာင္းလာတာမ်ိဳး ရွိတာေပါ့။ ဆြဲကာစတုန္းက သိတာက နည္းနည္း၊ ေနာက္ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း အႏုပညာ အေၾကာင္းကို သိလာတာ မ်ားမ်ား၊ အဲလိုမ်ိဳး ဘ၀ၾကီးမွာ ေနရင္းနဲ႔ အေတြ႔အၾကံဳအရေရာ ဘာေရာေလ၊ သူတိုရဲ႔ စိတ္ေတြ ေျပာင္းလာတယ္။ ေျပာင္းလာတဲ့အခါက်ေတာ့ တန္ဖိုးထားမႈ ေတြက မတူေတာ့ဘူး။ ငယ္ငယ္တုန္းက အေတြ႔အၾကံဳအရ တန္ဖိုးထားတာက တစ္မ်ိဳး ခုနေျပာသလို life style ေတြ ေျပာင္းသြားတာလဲ ရွိပါတယ္။ ဆံပင္ရွည္ ထားတယ္ဆိုတာ တစ္ခ်ိဳ႔ကလည္း စတန္႔ထြင္ျပီး ထားတာရွိတယ္ေလ စတန္႔ထြင္တာေတာ့ မေကာင္းဘူးေပါ့။ တစ္ခ်ိဳ႔ အႏုပညာသမားေတြမွာ တကယ္ ကိုေလ စုတ္စုတ္ျပတ္ျပတ္ေနတယ္ဆိုတာ စတန္႔ေတာ့ မဟုတ္ဘူးေလ။ သူတို႔ ဟာသူတို႔ ႏွစ္သက္တာေပါ့၊ သူတို႔တန္ဖိုးထားတာ၊ တို႔က ဒီဟာကို တန္ဖိုး မထားေတာ့ဘူး၊ သူတို႔ တန္ဖိုးထားတာက အဲဒီအေပၚမွာ မရွိဘူးဆိုေတာ့ သူတို႔က စိတ္ထဲမွာ ေလ်ာ့လိုက္ေတာ့ေလ၊ အဲဒီအခါက်ေတာ့ ေနတာ ထိုင္တာ စုတ္ျပတ္သြားျပီးေတာ့ စားတာေသာက္တာ အိပ္တာလဲ မွန္ေတာ့ဘူး၊ အဲဒီလိုမ်ိဳး သူတို႔ တန္ဖိုး ထားတာ ေျပာင္းသြားလို႔ ေျပာင္းသြားတယ္ဆိုတာေတာ့ ျပႆနာ မရွိပါဘူး။ တစ္ခ်ိဳ႔က စတန္႔ထြင္ျပီးေတာ့ ဆိုေတာ့ မေကာင္းပါဘူး။ အခုေနာက္ ပိုင္းကေလးေတြ၊ အႏုပညာေတြကလည္း အကုန္လံုးေရာလာေတာ့ အဲဒီစတန္႔ေတြ၊ အသစ္အဆန္းေတြက လံုး၀မကြဲေတာ့ဘူး၊ အဲဒါၾကီးေတြက အရမ္းဒုကၡ ေရာက္တာေလ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း ေတာ္ရံုတန္ရံု ခြဲဖို႔က်ေတာ့ ကိုယ္က လိုက္ခြဲေနေတာ့လည္း မေကာင္းဘူး။ ခြဲဖို႔လဲ အရမ္း ခက္သြားေတာ့ အခုစတန္႔ေတြနဲ႔ တကယ္လုပ္ေနသူေတြနဲ႔ တကယ္ေရာတယ္။ အဲ့ဒီလိုေရာေတာ့ တစ္မ်ိဳး တစ္ကယ္လုပ္တဲ့လူေတြက စတန္႔ထင္မွာ စိုးလို႔ လုပ္ေတာင္မလုပ္ေတာ့ဘူး။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : ဒီဘက္ပိုင္းမွာ Contemporary လို႔ေျပာတဲ့ အခါက်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ New Media ပါ ထဲ့ေျပာရ ေတာ့မွာေပါ့။ New Media ေတြလဲ ပါလာတယ္။ ပါလာတဲ့ အခါမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ graphic show ပန္းခ်ီျပပြဲ လုပ္တယ္ေလ။ အဲဒီမွာ ဆိုရင္ တစ္ကယ္ graphic designer ေတြလဲ ပါလာတယ္။ ၀ါသနာရွင္ ေတြလဲ ပါရင္ ပါမွာေပါ့။ ပါလို႔ရွိရင္ေတာ့ သူတို႔ကလည္း တစ္ခုျပီး တစ္ခု အစြမ္းကုန္ လုပ္ၾကမွာပဲေလ၊ အဲဒီထဲမွာ နားမလည္တဲ့ လူငယ္ေတြ ပါလာသလို လူၾကီးေတြလဲ ပါရင္ပါမွာပဲ။ အဲဒီအခါက်ေတာ့ သူတို႔က ဒီတစ္ပံုထဲက ထြက္မယ္။ ဒီသံုးပံု ထဲလုပ္ရင္လုပ္မွာေလ။ ေရွ႔က နာမည္ၾကီး designer ၾကီးေတြကေတာ့ ေတာက္ေလွ်ာက္ လုပ္လာခဲ့ရင္ လုပ္လာခဲ့မွာေလ။ သူတို႔ဟာ သူတို႔ မျပပဲနဲ႔ သိမ္းထား တာေတြ ပါရင္ပါမွာေပါ့။ အဲ့ဒီလိုေနရာေတြက်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အျမဲတမ္း ေျပာေနက် စကားပဲ ေျပာေနရမွာေပါ့။ သူတို႔ကို တိတိက်က် ေ၀ဖန္ႏိုင္တဲ့ လူေပါ့။ အႏုပညာကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေ၀ဖန္ႏိုင္တဲ့သူ၊ ၾသဇာၾကီးမားတဲ့လူဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ သိပ္မရွိ္ေသးဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ ေဟ့ေကာင္ မင္းလဲ စမူဆာ ေက်ာ္တာေပါ့၊ ဒါေပမယ့္ ကုလား စမူဆာ မျဖစ္ဘူး။ ဟိုေကာင္ေက်ာ္တာက စမူဆာျဖစ္တယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳးေျပာတာ မရွိဘူး။ တစ္ခုခုေတာ့ ခြဲႏိုင္ရမယ္ေလ။
ခင္သန္းျဖဴ : Media ပိုင္းက်ေတာ့လည္း တစ္ခ်ိဳ႔အသစ္ကေလးေတြက စိတ္၀င္စားလို႔ စ၀င္လာျပီး လုပ္တာကို ေ၀ဖန္လိုက္ေတာ့ ခ်ိဳးႏွိမ္လိုက္သလိုမ်ိဳး ျဖစ္မွာစိုးလို႔ ေရးေပးရတာေတြ ရွိတယ္ေလ။ အဲလိုမ်ိဳး ျဖစ္မွာ စိုးလို႔ ေရးေပးရတာေတြ ရွိတယ္ေလ။ တစ္ခ်ိဳ႔ကလည္း နာမည္ၾကီးေတြ က်ေရးတယ္။ ကေလးေတြ က်ေတာ့ ေရးမေပးဘူးလား ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ေထာက္လာၾကေတာ့ သူတို႔ဘာေလးေတြ လုပ္ထားတယ္ ဆိုတာမ်ိဳး ေရးျပေပးရတာေပါ့။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : ဟုတ္ပါတယ္ ဆရာမ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကလည္း ဒါကေတာ့ Artist ေပါ့၊ တစ္ကယ္ ၀ါသနာပါတဲ့သူက ေတာ္ေတာ္ေလးကို သိသိသာသာ ကြဲျပားျခားနားတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အဲဒီလို ၾကည့္လိုက္လို႔ ရွိရင္ေလ။ သူတို႔ရဲ႔ ၾကိဳးစားမႈေရာ၊ သူ႔ရဲ႔ ခံယူခ်က္ေကာေပါ့၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ ဘာပဲေျပာေျပာ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ သိေအာင္ေတာ့ အရင္ၾကိဳးစားၾကရမွာပဲ။
၀င္းေဖျမင့္ : အႏုပညာကို တစ္ကယ္စြဲလမ္းျပီး တစ္ကယ္ တန္ဖိုးထားတဲ့လူက ခဏတျဖဳတ္နဲ႔ ဘယ္ေတာ့မွ မျပီးဘူး။ သူက ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္ လုပ္မွာ၊ အဲဒီေတာ့ ခ်က္ခ်င္းေတာ့ ခြဲဖို႔ မလြယ္ဘူး။ ႏွစ္ၾကာသြားတာနဲ႔ အမွ် ခြဲလို႔ လြယ္သြားပါတယ္။ ေပၚပင္လား တစ္ကယ္ လုပ္တာလားဆိုတာ ေပါ့ေနာ္။
ညီေမာ္ : ခိုင္မာတာ၊ မခိုင္မာတာက၊ ကာလအပိုင္းအျခားနဲ႔ပဲ ဆံုးျဖတ္ရမွာေပါ့ေနာ္။
၀င္းေဖျမင့္ : ဟုတ္တယ္။ အခ်ိန္က ဆံုးျဖတ္ေပးမွာပဲ
ညီေမာ္ :
ဘာမွမလုပ္ဘူး၊ တကယ္တန္းက်ေတာ့ တြင္တြင္ခ်ည္းပဲ ေျပာေနတာပဲ၊ တစ္ကယ္ လုပ္ေနတဲ့ လူေတြက်ေတာ့လည္း ပုတ္ခတ္၊ အဲ့ဒီလို မ်ိဳးေတြလည္း ေတာ္ေတာ္ ေတြ႔ရတယ္။
ခင္သန္းျဖဴ : ကိုျငိမ္းခ်မ္းတို႔ street performance ေတြဘာေတြ လုပ္ေနတုန္းကလည္း အားေပးမဲ့သူမွ သိပ္မရွိတာ၊ အခုမွ performance ကို ေတာ္ေတာ္ေလး အားေပး လာၾကတာေလ။
၀င္းေဖျမင့္ : ဒီက စိမ္းတယ္။ အရမ္း စိမ္းေနတယ္။ ရင္းႏွီးဖို႔ ဆိုတာကလည္း အထိအေတြ႔ မ်ားလာမွေလ။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : ဘာေျပာေျပာ အဲဒါမွ အရသာ သိလာမွာေလ။ တစ္ၾကိမ္ တစ္ခါထဲကေတာ့ ဘယ္လိုမွ အရသာ မသိႏိုင္ဘူး။
၀င္းေဖျမင့္ : အႏုပညာက အရမ္းသိမ္ေမြ႔တယ္။ အႏုပညာရဲ႔ အရသာကိ္ု ေတာ္ေတာ္နဲ႔ မသိႏိုင္ဘူး။ ေတာ္ရံုတန္ရံုစိတ္နဲ႔ ခ်က္ခ်င္း မသိႏိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေဂၚဂင္တို႔ ဗင္ဂိုးတို႔ဆို ဒုတိယကမာၻစစ္ၾကီးျပီးမွ ကမာၻၾကီးက အသိအမွတ္ျပဳတာ။ စစ္မျပီး ခင္က သိပ္ျပီးေတာ့ မသိၾကဘူး။ ျပီးမွ တစ္ကယ့္ true artist ပဲလို႔ အသိအမွတ္ ျပဳၾကတာ။
ေနမ်ိဳးေဆး : အဲဒါလည္း သူေသသြားလို႔ နာမည္ၾကီးတယ္လို႔ သူမ်ားေတြက ထင္ၾကတယ္။ အမွန္က အဲဒါမဟုတ္ဘူး။ အဲဒါ အေၾကာင္းရွာတာ၊ ဗင္ဂိုးက နည္းနည္းေစာ ေနတာ၊ ေစာေနေတာ့ သူလုပ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ လူေတြက မသိၾကဘူး။ ေနာက္ (၁၅)ႏွစ္ေလာက္ၾကာေတာ့မွ ေကာင္းပါလားဆိုတာ သိၾကတာ၊ သူကေစာ ေနတာ၊ အမွန္ေတာ့ သူက ေရွ႔ေရာက္ေနတာ။
ညီေမာ္ : လူေတြက အသိလြဲေနတာေပါ့ေနာ္။ အမွန္ေတာ့ ေစာေနတာ
ခင္သန္းျဖဴ : ကၽြန္မတို႔ဆီမွာ ဘဏ္ ဦးခင္ေမာင္လို႔ ေျပာလို႔ရမလား။
ေနမ်ိဳးေဆး : ရွိပါတယ္။ အမ်ားၾကီးပဲ။
၀င္းေဖျမင့္ : Quality အမ်ားၾကီးပဲ၊ ဗဂ်ီေအာင္စိုး၊ ဘဏ္ခင္ေမာင္၊ သိပ္မသိၾကဘူး၊ လူေတြက ပစ္ထားတာပဲ။
ခင္သန္းျဖဴ : ဗဂ်ီေအာင္စိုးကိုေတာ့ illustrator အေနနဲ႔ သိၾကပါတယ္။
၀င္းေဖျမင့္ : ဗဂ်ီေအာင္စိုးတို႔ကဗ်ာ သရုပ္ေဖာ္အေနနဲ႔ သိၾကတာ။ Artist အေနနဲ႔ မသိၾကဘူး။ လက္ခံတာ သိပ္မရွိဘူး။ အခုမွ လက္ခံၾကတာ
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : အမွန္ေတာ့ အဲဒီအခ်ိန္မွာ စာေပဘက္ကေရာ၊ အယ္ဒီတာေတြ ဘက္ကေရာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဘက္ကေရာ အကုန္လံုး နားလည္ ႏိုင္ၾကပါတယ္။ အေျခအေနတစ္ခု ေၾကာင့္သာ နားမလည္ခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ျပီးေတာ့ ေနၾကတာ။ ေရွးေဟာင္းဘက္မွာ ဆိုလို႔ရွိရင္လည္း ေရွးေဟာင္း ဘက္ကေနျပီးေတာ့ အမ်ားၾကီး ရွိၾကတယ္။
၀င္းေဖျမင့္ : ၁၉၆၀ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ဗဂ်ီေအာင္စိုးက လူတစ္ေယာက္၊ ေမ်ာက္တစ္ေကာင္၊ တေယာတစ္လက္ လားမသိဘူး။ ပန္းခ်ီကားတစ္ကား ေရးထားတာ ေတာ္ေတာ္ ေကာင္းတယ္။ ဒါေပမယ့္ လူေတြက အျပတ္ရံႈခ်တာပဲ။ လက္ခံတဲ့လူက တကယ္ စာတတ္ေပတတ္နဲ႔ ဗဟုသုတမ်ားတဲ့ လူတစ္ခ်ိဳ႔ပဲ။ အခု အဲဒီကား ဘယ္မွာ ရွိလဲ မသိဘူးေနာ္။ ရွိေတာ့ ရွိမယ္။ အဲဒီတုန္းက modern ဘယ္သူမွ မေရးေသးဘူး။ ဗဂ်ီေအာင္စိုး စတာပဲ။
ခင္သန္းျဖဴ : အခုေခတ္ကေလးေတြ လႈပ္ရွားေနတဲ့ ထဲမွာေရာ ကို၀င္းေဖျမင့္ အေနနဲ႔ ဘယ္သူ ေတြက Art ျဖစ္တယ္လို႔ ထင္ပါသလဲ။
၀င္းေဖျမင့္ : Art ျဖစ္တယ္ ဆိုတာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ေယာက္တည္း ေျပာလို႔မရဘူး။ ကိုေနမ်ိဳးလဲ ေျပာလို႔မရဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သံုးေယာက္လဲ ေျပာလို႔ မရဘူး။ အခ်ိန္ကာလက ဆံုးျဖတ္သြားမွာ ေပါ့ေနာ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထက္ နားလည္တဲ့သူ ေတြက ဆံုးျဖတ္ေပး မွာေပါ့။
ခင္သန္းျဖဴ : ဘယ္သူ႔ လက္ရာေတြကိုေရာ ခံစားမိ ပါသလဲ။
၀င္းေဖျမင့္ : ကၽြန္ေတာ္ျမင္တာ ေမာ္ေမာ္ မဆိုးဘူး၊ ပန္းခ်ီေက်ာင္းဆင္း ထင္တယ္။ သူက Realism ပါပဲ။ သူက space ေတြလဲ ၾကိဳက္ပံုရတယ္။ အ၀တ္ေလွ်ာ္ တဲ့ မိန္းမၾကီးပံု ၾကိဳက္တယ္။ ေရခ်ိဳးရင္း ေရေေတြ ညွစ္ေနတာ။ အဲဒါ ေကာင္းတယ္။
ခင္သန္းျဖဴ : ကိုေနမ်ိဳးကေရာ
ေနမ်ိဳးေဆး : ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ သိပ္မသိေတာ့ဘူး။ ကိုျငိမ္းခ်မ္းတို႔ ကိုျမတ္ေက်ာ့တို႔ အထိပဲ သိေတာ့တယ္။
ခင္သန္းျဖဴ : ကိုျငိမ္းခ်မ္းကေရာ
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဘယ္သူ႔ကို ၾကိဳက္တယ္၊ မၾကိဳက္ဘူး ေျပာဖို႔ထက္္ လူငယ္ေတြ ေတြးေခၚပံု နည္းနည္း ေျပာင္းလဲလာတယ္ လို႔ထင္တယ္။ ဆိုးတဲ့ဘက္က ေျပာင္းလဲလာတဲ့ သေဘာက ဘာသြားေတြ႔လဲဆိုေတာ့ British council တို႔ All တို႔မွာ လူငယ္ေတြ သင္တန္းေတြ တက္ၾက တယ္ေလ။ တတ္ၾက ျပီး language ေတြ ေလ့လာၾကတဲ့အထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သူငယ္ခ်င္း တစ္ေယာက္ ရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထက္ေတာ့ ေနာက္က်တာေပါ့ေလ။ ဥာဏ္လင္းထက္ဆိုတာ ရွိတယ္။ သူက ျပင္သစ္ယဥ္ေက်းမႈမွာ ေတာ္ေတာ္ၾကာ ၾကာတတ္ေတာ့ လူငယ္ေတြနဲ႔ ဆံုၾကတယ္။ ဆံုၾကေတာ့ ေျပာၾကတာေပါ့ေလ၊ အစ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ အုပ္စုေလး တစ္ခုလုပ္မယ္။ အုပ္စုလုပ္ျပီးရင္ အႏုပညာ လႈပ္ရွားမႈေတြ လုပ္ၾကမယ္ေပါ့။ ျပီးလို႔ ရွိရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ foundation ေလွ်ာက္ ၾကမယ္ဆိုေတာ့ အခု ကၽြန္ေတာ္ ျမင္တာကေတာ့ foundation ျပသနာေတြ ေတာ္ေတာ္ တတ္လာတယ္ ဆိုေတာ့ ဒါ အႏုပညာလႈပ္ရွားမႈ ပံုစံပဲ ေျပာင္းလာ တာလား၊ ေကာင္းတာလား၊ ဆိုးတာလား ကၽြန္ေတာ္ မသိဘူး။ အႏုပညာ ဖန္တီးမႈ ထက္စာရင္ သူတို႔ စိတ္ေတြ ေစာေနျပီး အဲဒီဘက္ေရာက္ ေနတာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ေတြ႔တယ္။
၀င္းေဖျမင့္ : အမွန္ကေတာ့ အႏုပညာ ဖန္တီးမႈကိုပဲ စိတ္ပိုမ်ားသင့္တာေပါ့ေနာ္။ တစ္ျခားအခြင့္အေရးေတြ အခြင့္အလမ္းေတြကို သိပ္အာရံု မေရာက္သင့္ဘူး။
ၿခိမ္းခ်မ္းစု : အခုေတာ့ အဲဒါမ်ိဳးက လူၾကီးပိုင္းမွာ ရွိသလို လူငယ္ပိုင္းမွာလည္း ရွိတာေပါ့ေနာ္။ ခိုင္မာမႈ၊ မခိုင္မာမႈနဲ႔လည္း ဆိုင္မယ္ထင္တယ္။ လူၾကီးေတြက နည္းေပးလမ္းျပ တာေရာေကာင္းသလား၊ လူငယ္ေတြလိုက္လုပ္တာေရာ ေကာင္းသလားေပါ့။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီထဲကပဲ အဆိုးထဲက အေကာင္းေတြလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရရင္ရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဖန္တီးအား ေကာင္းခ်င္း ထက္ကို ခင္ဗ်ားတို႔ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဘယ္လို ပုိက္ဆံရွာေပးမွတို႔၊ ခင္ဗ်ားတို႔ အႏုပညာေတြ ဘယ္လိုလုပ္လို႔ ရျပီတို႔ ၾကားေနတာပဲ ဆရာရယ္။
ေနမ်ိဳးေဆး : Foundation ေတြကလည္း ႏိုင္ငံျခားက အမ်ားၾကီး လုပ္လာၾကတာေလ၊ ေစတနာမွန္တဲ့ လူေတြရွိသလို မမွန္တဲ့ လူေတြကလည္း အလုပ္ေတြျပဖို႔ လိုေရာ၊ ျပပြဲေတြ ဘာေတြ ျပေပးေတာ့ ဟိုဘက္မွာ ပိုက္ဆံရမွာကိုး၊ ဒီဘက္မွာ က်ေတာ့လည္း တကယ္သိတဲ့လူေတြ၊ နားလည္တဲ့ သူေတြကို သိပ္ခ်ည္းကပ္လို႔ မရဘူး။ အဲဒီလူေတြက သူတို႔ဆီ သိပ္မလာေတာ့ ရရာလူေတြ ဆြဲျပီးေတာ့ ျပပြဲေတြလုပ္၊ အဲဒါမ်ိဳးေတြလည္း ရွိတာပဲ။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : အဲဒီ foundation က ပန္းခ်ီျပပြဲလုပ္တယ္။ ကားဆယ္စီးလဲ ေထာင္တယ္။ ဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ စဥ္းစားစရာေပါ့ေလ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ခ်ည္းပဲလည္း အႏုပညာ ေတြစိုက္လိုက္ မတ္တတ္ဖန္တီးလို႔ မရဘူး။ လိုအပ္တဲ့ foundation ရဲ႔ ပံ့ပိုးမႈ ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔လဲ လိုပါတယ္။ ဘယ္လို ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ ခ်ည္းကပ္ၾကမလဲဆိုတဲ့ အခါက်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္ရွိၾကံဳေတြ႔ ေနရတာကေတာ့ အဲလိုမ်ိဳး ၾကံဳေတြ႔ ေနရတာပဲ။
ခင္သန္းျဖဴ : ကိုျငိမ္းခ်မ္းဆုတို႔ studio square မွာ အသစ္ကေလးေတြ ခဏခဏ လုပ္ေပးတယ္။ အဲဒါေတြကေရာ
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : အဲဒါေတြက်ေတာ့ ဆရာမရယ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔အတူတူ ကိုယ္ခ်င္းစာတဲ့ သေဘာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လဲ အရင္တုန္းက စလာတုန္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ျပစရာေနရာမရွိဘူးေပါ့ေနာ္။ ေလာကနတ ္ဆိုတာလည္း အဲဒီတုန္းက စည္းကမ္း ၾကီးတဲ့ေနရာေပါ့။ ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အင္းလ်ားဂယ္လရီက ဦးေအာင္ျမင့္ကို သြားျပီး ေျပာၾကတာေပါ့။ ဦးေအာင္ျမင့္က ကူညီတယ္။ ကူညီေတာ့ ျပပြဲေလးျပ ျဖစ္သြားတာေပါ့။ ခုေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔က အဲဒီထံုးကို ႏွလံုးမူတဲ့သေဘာေပါ့။ လူတိုင္းေတာ့လဲ မျပပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ၀ါသနာပါတဲ့ သူ၁၀ေယာက္ဆိုေပမဲ့လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီ ေရာက္ေနတာ ႏွစ္ေယာက္၊ သံုးေယာက္က ဥပမာ တစ္လတစ္ခါက္ လာရင္လာမယ္။ ႏွစ္လတစ္ေခါက္ ေလာက္လာရင္ လာမယ္ေပ့ါ။ အဲဒီထဲကေနပဲ ထူးထူးကဲကဲေပါ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အမွတ္ေပးတဲ့ အေနနဲ႔ပါပဲ။ သူတို႔လဲ လာၾကည့္ ေနၾကတာပဲ။ ဒါေပမဲ့ အျပင္ပန္း အရ ေျပာရရင္ေတာ့ အပိုးက်ိဳးၾကတာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီေပၚမွာေတာ့ သူတို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ သူတို႔ ေရးထားတဲ့ ကားေတြလည္း ယူလာျပီးေတာ့ ျပၾကပါတယ္။ ဒီေပၚမွာလည္း ႏွစ္ႏွစ္ကာကာေလး ရွိၾကတယ္ ဆိုေတာ့ လုပ္ေပးလိုက္တာပါပဲ။
ခင္သန္းျဖဴ : အဲဒါက်ေတာ့ ျပခန္းပဲလား၊ ဘာလုပ္ေပးရေသးလဲ။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကေတာ့ ျပခန္းပဲ။ သူတို႔ဟာသူတို႔ ဖိတ္စာေတြ ရိုက္ၾက၊ အေကၽြးအေမြးေတြ စီစဥ္ေပါ့။
ခင္သန္းျဖဴ : ကို၀င္းေဖျမင့္ဆီ လာတဲ့ကေလးေတြက်ေတာ့ေရာ
၀င္းေဖျမင့္ : ပန္းခ်ီေရးၾကတာပါပဲ၊ ကြၽန္ေတာ္ဆီလာတဲ့ ကေလးေတြက ပန္းခ်ီေက်ာင္းဆင္းေတြ၊ ယဥ္ေက်းမွဳတကၠသိုလ္ ဆင္းေတြ၊ ကြၽန္ေတာ္သိပ္ၿပီး အေၿခခံေတြြ သိပ္ၿပီးေတာ့ သင္ေပးဖို႔မလိုဘူး၊ သူတို႔တတ္ၿပီးသားေတြ၊ ကြၽန္ေတာ္က ဘာလုပ္ ရလဲဆိုေတာ့၊ သူတို႔ကို အၾကံေပးရတာေပါ့၊ သူူတို႔ဘာေကာင္းလဲ၊ ဘာလိုလဲ ဆိုတာ ဗဂ်ီေအာင္စိုး ဘ၀ၾကီးကို Art နဲ႔ဆုိ ဘယ္လိုပံုေဖာ္လို႔ ရမလဲဆရာ
၀င္းေဖျမင့္ : အရက္လဲပါတာေပါ့၊ ဒါေပမဲ့ သူကတစ္ပိုင္းေလး အရက္ေသာက္တာ ေသာက္တာ ေသာက္တာပဲ၊ ေရးေတာ့လဲ တကယ္ျမန္တယ္၊ ကဗ်ာသရုပ္ေဖာ္ ေတာ္ေတာ္ ေကာင္းတယ္၊ ျမ၀တီ၊ ရူမ၀ကဗ်ာ သရုပ္ေဖာ္ေတြ၊ တစ္ခါတစ္ေလ စိတ္ပါရင္ လၻက္ရည္ဆိုင္မွာကို ထိုင္ေရးတာပဲ။ ေက်ာင္းတက္တာေလ ရန္ကုန္ဘေဆြနဲ႔၊ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ ၉၄၊ ၅၆ ေလာက္၊ ဦးေရႊေအာင္သိမ္း က ကြၽန္ေတာ္ကို ေခၚသြား တယ္။ ရန္ကုန္ဘေဆြနဲ႔ ခင္သြားၾကတာေပါ့၊ ဖဆပလမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔က တနဂၤေႏြေန႔ သြားသြားဆံုတယ္၊ လူငယ္ေတြေပါ့ေနာ္။ လူငယ္ သံုးေလးေယာက္ out door ထြက္တယ္။ အဲဒီမွာ ဗဂ်ီေအာင္စိုးက ေရာက္ခ်လာေရာ။ ရန္ကုန္ဘေဆြ ကိုေအာင္စိုးတဲ့၊ လူငယ္ေတြကို ခင္ဗ်ားတို႔ ေက်ာင္းတက္တုန္းက အေၾကာင္း ေၿပာၿပပါဦးတဲ့့ တဂိုးအေၾကာင္း ေၿပာတယ္ ၊အေရွ႔တိုင္း ဗဂ်ီအေၾကာင္း ေၿပာတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တဲ့၊ အေရွ့တိုင္း ပန္းခ်ီဆိုတာ ဘာမွမဟုတ္ဘူးတဲ့။ ၀ါးပန္းခ်ီေရးၿပီး လာၿပေတာ့ တဂိုးေက်ာင္းက ကုလားဆရာၾကီးက ရြာတစ္ရြာ လႊတ္တယ္တဲ့။ ေက်ာင္းနားက ရြာသြားလည္တဲ့၊ သြားလည္ေတာ့ အဲဒီရြာက ထမင္းေကြၽးတယ္။ေန႔လည္စာ ထမင္းစား ၿပီးေတာ့၊ ၀ါရုံးပင္ေတြ မ်ားတယ္။ ဒီရြာက ပတ္ပတ္လည္ ၀ါးရံုးပင္ေတြ ခ်ည္းပဲတဲ့၊ ကုလားဆရာက ၀ါးရံုၾကည္႔ဖို႔ ခိုင္းလိုက္တာ အမွန္က၊ သူက မသိဘူးတဲ့ ထမင္းစားၿပီးေတာ့ ေကာက္ရိုးပံုေပၚမွာ လွဲၿပီးေတာ့ ေကာင္းကင္ျပာၾကီးကို ၾကည္႔တယ္တဲ့။ အရမ္းသာယာတာပဲ။ ၀ါးပင္ေတြက ေလတိုးေတာ့ တရႊီရႊီနဲ႔နဲ႔တဲ့၊ ကြၽန္ေတာ္ အိပ္ေပ်ာ္သြားတယ္။ ႏိုးေတာ့ထျပန္လာ တယ္တဲ့။ ေနာက္ေန႔ ကြၽန္ေတာ္ဆရာနဲ႔ ေတြ႔ေတာ့ ကုလားဆရာက ျပန္လာခဲ့့ၿပီလား ဆိုေတာ့ ၿပန္လာခဲံ့ၿပီေပါ့၊ မင္းဘာေတြ႔ခဲ့လဲ ဆိုေတာ့၊ ႏြားခ်ီးေတြ႔တယ္၊ ၀ါးရံုးပင္ေတြ ေတြ႔တယ္တဲ့ မင္း၀ါးေရးစမ္းကြာ ဆိုေတာ့ဟာ ကြၽန္ေတာ္ဘာမွ မၾကည္႔ခဲ့ရဘူးေပါ့၊ သြားျပန္ၾကည္႔ဆိုေတာ့ ေနာက္ေန႔က် တစ္ေခါက္ၿပန္ သြားတယ္။ ဟာငါကို ၀ါးၾကည္႔ ေရးခိုင္းတာပဲ ဆိုၿပီး ၀ါးပင္ေတြကို ၾကည္႔ၿပီး Sketch ထုတ္တယ္ေလ၊ တစ္ေနကုန္ ထုတ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ျပန္သြားတယ္။ ေနာက္ေန႔ ဆရာနဲ႔ေတြ႔ေတာ့ ဘယ္လိုလဲ ရခဲ့လား ဆိုေတာ့ ရခဲ့တယ္ေပါ့။ Sketch ေတြ အမ်ားၾကီး ရခဲ့တယ္ ဆိုေတာ့ Sketch အကုန္ယူ လိုက္တယ္တဲ့၊ ေရးစမ္းတဲ့၊ ၀ါး ကိုတဲ့ဟာ သူမေရး တတ္ဘူး။ Sketch ထုတ္ခဲ့တဲ့ စကၠဴေပၚမွာပဲ သူၾကည္႔ တတ္တယ္၊ ေခါင္းထဲမွာ သိပ္မရဘူး၊ မမွတ္မိဘူး၊ ဟာကြၽန္ေတာ္ သိပ္မမွတ္ရေသး ဘူးတဲ့၊ကြၽန္ေတာ္ Sketch ေတြ ၿပန္ေပးပါတဲ့။ ကုလားဆရာက မင္းကို ၾကည္႔ခိုင္းရံု ၾကည္႔ခိုင္းတာတဲ့။ စိတ္နဲ႔ၾကည္႔ ေရးရတာကြတဲ့၊ မ်က္စိနဲ႔ ၾကည္႔ေရးဖို႔ မဟုတ္ဘူးတဲဲ့၊ မင္း၀ါးပင္ အလြတ္ရေအာင္ ၾကည္႔တဲ့၊ မင္းမၾကည္႔ခဲ့ရဘူး လားတဲ့။ တစ္ေခါက္ ၿပန္ၾကည္႔တဲ့၊ သံုးေခါက္ ၿပန္သြားတယ္၊ အဲဒီရြာကို၊ အဲဒီက်မွ ေအာ္ငါ့ကို ၾကည္႔ၿပီးေတာ့ မွတ္ခိုင္းတာပဲဆို စိတ္နဲ႔မွတ္ရတာတဲ့၊ တစ္ေန ကုန္တယ္၊ ၀ါးပင္ကိုၾကည္႔ၿပီး စိတ္နဲ႔မွတ္ရတာ။ ၿပီးမွ အလြတ္ ၿပန္ေရးတယ္။ အဲဒီေတာ့မွ သူသေဘာေပါက္တယ္တဲ့၊ အေရွ႕တိုင္းပန္းခ်ီ ဆိုတာမ်က္ေစ့နဲ႔ ၾကည္႔ေရးတာ မဟုတ္ဘူး၊ စိတ္နဲ႔မွတ္ ေရးတာလို႔ ။
ၿငိမ္းခ်မ္းစု : ဆရာၾကီးက ကုလားမေလး တစ္ေယာက္နဲ႔ ရခဲ့တယ္ဆိုတာ အဲဒီမွာ ထင္တယ္။
ခင္သန္းျဖဴ : ဆရာပါရဂူကေတာ့ ေျပာဘူးတယ္။ သူကအဲဒီမွာ တက္တုန္းက အျမဲတမ္း သစ္ပင္ေအာက္မွာ ထုိင္ထိုင္ၿပီး ပန္းခ်ီေရးရင္ အတူတူေရးတဲ့ ရည္းစားသေဘာမ်ိဳး ကုလားမေလး တစ္ေယာက္ ရွိတယ္တဲ့ အခု ဗဂ်ီေအာင္စိုး စာတမ္းေရးမဲ့ မိန္းကေလး တစ္ေယာက္က အဲဒီရည္းစားရွိတဲ့ ၿမိဳ႕ အထိ လိုက္ရွာခဲ့တယ္တဲ့၊ ေလ့လာ ေကာင္မေလးက Yin ဆိုတာ..
၀င္းေဖျမင့္ : အခုသူကရွိေသးလား
ခင္သန္းျဖဴ : ရွိတယ္တဲ့ ဆရာပါရဂူက ေၿပာတာပဲ။
၀င္းေဖျမင့္ : ဟာ............... အဲဒီလုိ ၿဖစ္ရမွာ ပဲေပါ့ေနာ္......................
(မူရင္း - talk from http://entertainment.phoewa.com/entertainment/talkshow.aspx?id=2 )
No comments:
Post a Comment